Kompletan vodič kroz proces izrade web sajta

Kompletan vodič kroz proces izrade web sajta - Od ideje do realizacije

Tekst napisao: Stefan Stanković dipl. inž elektrotehnike i računarstva

Predkorak: Odluka

Planirate da pokrenete sopstveni biznis ili imate već aktivan, prva stvar o kojoj razmišljate je šta to da ponudite svojim potencijalnim mušterijama. Ako imate sreće imaćete proizvod ili uslugu dovoljno unikatnu da sama po sebi privuče veliki broj kupaca. Ali to u najvećem broju slučajeva nije tako već morate dobro da se posvetite marketingu.

Da je danas 1921. verovatno bi Vam prvo na pamet palo da date oglas u lokalnim novinama eventualno i na radiju, ali pošto živimo vek kasnije te metode ne daju najbolje rezultate. Danas ako želite da Vas iko shvati ozbiljno i konkurentno jednostavno morate imati svoj web sajt i na njemu objasniti do najsitnijih detalja svojim klijentima zašto da ono što nudite kupe baš od vas.

Zašto je to tako? Internet je postao naša svakodnevica, većinu novosti i trendova pronalazimo na web sajtovima. Zapitajte se samo koliko vremena dnevno provodite na društvenim mrežama, koje su uzgred i same veoma kompleksni web sajtovi (web aplikacije), shvatićete koliki je potencijal prisustva na internetu i koliko gubite ukoliko niste prisutni na webu

Kada smo sve to sagledali logičan sled dogadjaja je da ćete se odlučiti da izradite web sajt za svoj novi ili već postojeći biznis i time otvorite sebi vrata online tržišta

odluka

Prvi korak: pronalazak web programera

Ukoliko sami ne baratate web programiranjem ili eventualno korišćenjem nekog od website buildera ili CMS-ova (Programa za pravljenje web sajtova) prvi korak ka vašem web sajtu biće pronalazak kvalitetnog web programera koji će web sajt izraditi za Vas

Ovo je najvažniji korak od svih jer ukoliko tu pogrešite sve nakon toga što se uradi neće dati željene rezultate i moraćete da se vratite na početak sa izgubljenom investicijom i još važnije sa izgubljenim vremenom.

Kako pronaći dobrog web programera, pa jednostavno, nadjete agenciju koja je pravila web sajtove za najveće svetske gigante koji prave milijarderske profite na godišnjem nivou i sigurno ste našli dobre programere ali da bi Vam oni pravili web sajt pripremite se da uložite više desetina hiljada eura u zavisnosti od kompleksnosti sajta, druga malo popularnija solucija je pronaći kvalitetne a ne tako skupe programere (namerno nisam iskoristio izraz jeftine).

Problem kod ove druge solucije je kako da znate da li je neko kvalitetan ili nije? Najbolji način da se uverite da će programer koga izaberete web sajt napraviti kvalitetno jeste da pogledate neke od njegovih radova (referenci) i da se uverite da on narodski rečeno zna šta radi, pored toga da vidite da li sarađuje sa nekim uspešnim firmama i koje su to firme

Ako uzmemo nas za primer u našim referencama naći ćete sajtove koje smo radili, pogledati njihove dizajnove, funkcionalnosti koje imaju i odlučiti da li biste voleli da Vaš sajt pravi programer koji je pravio te sajtove. Pored toga videćete da sarađujemo i sa velikim kompanijama kao što je Viessmann i to nam daje još jedan socijani dokaz da smo kvalitetni

Drugi korak: Ideja

Smišljanje koncepta web sajta odlučiće da li će na Vaš sajt dolaziti pravi ljudi, odnosno da li će sajt posećivati ljudi koji zapravo žele da kupe vaš proizvod ili uslugu. A pored toga odlučiće koliko će se ljudi na vašem sajtu zadržavati.

Zašto je to važno? Cela poenta pravljenja web sajta je promovisanje vašeg biznisa i prikupljanje novih mušterija. Da bi neko postao vaša mušterija morate ga zainteresovati a ukoliko vaš web sajt nije koncipiran kako treba, nema jasnu putanju kroz stranice i dobru navigaciju čak i vruće mušterije tj. oni koji su već odlučili da kupe uslugu koju nudite izgubićete ih jer će otići na sajt vaše konkurencije koji je napravljen kako treba sa lepim dizajnom i najverovatnije će oni dobiti mušteriju koju ste vi upravo izgubili.

ideja

Dakle ideja, uzećemo za primer da se bavite dubinskim pranjem. Kako bih ja koncipirao web sajt za Vas? Pored osnosvnih stranica koje svaki web sajt mora da ima kao što su početna i kontakt stranica, na vaš sajt dodao bih stranicu sa prikazom before and after odnosno slikali biste isti auto iz iste pozicije pre i nakon dubinskog pranja i uz neku lepu animaciju ja bih jasno prikazao korisniku šta dobija vašom uslugom jer to i jeste cela poenta.

Dok na primer ukoliko se bavite prodajom grejnih uredjaja ovaj koncept bi bio totalni promašaj jer koju razliku klijent tu može da oseti tim što će videti sliku podruma sa i bez kotla? Na takvom web sajtu mnogo efikasnije je prikazati uštedu koju vaši već postojeći korisnici ostvaruju sa baš vašim grejanjem ili dodati jednostavan konfigurator koji će algoritmom olakšati pretragu za novim grejanjem i vratiti klijentu preporuku najboljeg grejanja u roku od par minuta i time uštedeti dane koje bi on potrošio na dalje istraživanje.

Već ovde možete da vidite koliko utiče odabir web programera koji će vam izraditi web sajt jer ukoliko on nema osećaj za koncept džabe je dobar web programer.

Treći korak: Priprema materijala

Sadržaj web sajta je najvažnija stvar kada je izrada web sajta u pitanju, ako nekom segmentu treba posvetiti najviše vremena ja bih rekao da je to ovaj. Dobar sadržaj obezbediće ono što smo već pominjali da ljudi koji dodju na vaš sajt tu i ostanu dok se ne odluče da kupe uslugu ili proizvod od vas.

Da bi sadržaj bio dobar potrebno je pripremiti dobar materijal u vidu fotografija, video zapisa, kvalitetno napisanih tekstova i opisa. Ukoliko već imate dobre fotografije vaše radnje, proizvoda i kompletiranih usluga odlično ali ukoliko nemate bilo bi dobro angažovati fotografa da ih napravi za Vas jer će one dati život vašem sajtu i pokazati klijentu tačno ono što želite a to je da bi bila pametna odluka da izabere vas

Video zapisi i tekstovi su takođe veoma dobar materijal za vaš web sajt, jer postoje ljudi koji vole da čitaju ali takođe ima i onih koji više vole da gledaju i slušaju. A ponavljam nikoga ko dođe na vaš sajt ne želite da ispustite i prepustite konkurenciji.

Da sumiramo, pripremite kvalitetne fotografije i video zapise koji će se nalaziti na vašem sajtu i napišite tekstove koji će prodavati vašu uslugu ili proizvod

Četvrti korak: Programiranje

Nakon pripremljenog materijala počinje deo posla kojim se mi bavimo a to je web programiranje. Odnosno konkretna izrada vašeg web sajta sa svim potrebnim stranicama i funkcionalnostima

Ovaj proces u zavisnosti od kompleksnosti web sajta ili aplikacije može trajati u rasponu od jednog dana za najjednostavnije web sajtove pa do više meseci za najkompleksnije projekte.

Vaš jedini zadatak u toku ovog koraka biće da kažete ukoliko vam se ne sviđa neki od koncepata koje je programer smislio da bi ga on promenio.

Peti korak: Domen

Kada se programiranje web sajta privede kraju potrebno je zakupiti domen i hosting na kome će se web sajt nalaziti.

Šta je domen i čemu on služi? Domen je ime vašeg web sajta a on služi da bi pretraživači mogli da znaju na kojoj adresi se nalazi vaš sajt i samim tim usmerili ljude koji vas traže na pravo mesto.

Da bi vam bilo jasnije domen ovog web sajta je izradisajt.rs. Zašto je važno izabrati dobar domen, prvi razlog je očigledan dobro je da se domen lako pamti jer ukoliko neko zapamti vaš domen a ne može da vas nadje na Google-u moći će ponovo da se vrati na vaš sajt. Drugi razlog je pozicioniranje na Googlu, ukoliko se bavite grejanjem dobro je da se ta reč nadje i u domenu jer to povećava šansu boljeg pozicioniranja na Google-ovoj pretrazi.

domen

Problem na koji tu nailazimo je taj što je većina dobrih domena već zauzeta tako da već sada morate biti kreativni sa smišljanjem domena za vaš web sajt

Šesti korak: Google Analytics i Google Search Console

Kada je izrada web sajta kompletno gotova trebate svoj sajt povezati sa Google Search Console-om da bi on što pre bio indeksiran i da bi se počeo pojavljivati u pretrazi.

To možete uraditi sami ili web programer koji vam je pravio web sajt može to uraditi za Vas. Kada mi izrađujemo web sajt ovo je uključeno u samu izradu web sajta.

Da biste pratili koliko ljudi dolazi na vaš web sajt, koliko vremena provode, koje stranice gledaju i koji im je model ponašanja radi daljeg unapređivanja web sajta dobro je sajt povezati i sa Google Analyticsom. To ponovo treba da uradi web programer i to je takođe sastavni deo izrade sajta kada smo mi u pitanju.

analitika

Sedmi korak: Društvene mreže

Već smo pomenuli uticaj društvenih mreža u današnjem svetu. Svakodnevno stotine miliona ljudi se prijavi na neku od društvenih mreža verujem da je taj podatak dovoljan da pojasni zašto je važno web sajt povezati sa društvenim mrežama.

Prilikom programiranja smatram obaveznim korišćenje takozvanih Open Graph tagova, to su tagovi koji služe da prilagode prikaz vašeg sajta prilikom deljenja na društvenim mrežama. Odnosno da kada postavite link ka vašem web sajtu na neku od društvenih mreža prikaz bude sa slikom i uz odgovarajući tekst a ne da ostane samo goli link plave boje koji nikoga neće privući da klikne na njega

Pored toga poželjno je što veće angažovanje na društvenim mrežama prvo da biste privukli nove posetioce na vaš tek izradjen web sajt a drugo i sam Google prilikom rankiranja gleda i koliko je puta web sajt podeljen na mrežama

Osmi korak: Google Ads i online reklamiranje

Ovaj korak je opcion ali svakako poželjan. Ukoliko nemate neku ludačku sreću ili niste uložili ogroman novac u SEO optimizaciju vrlo je verovatno da se nećete pojaviti na prvoj stranici Googlove pretrage bar neko vreme.

Jedan od načina da se ipak pojavite na prvoj stranici Googla jeste Google Ads na kome se podesi željeni dnevni budžet, targetiraju se ljudi, lokacije i ključne reči i za te parametre vi ćete biti na prvoj stranici.

Takođe drugi vid reklamiranja je na društvenim mrežama funkcioniše slično kao i Google Ads s tim što se reklame pojavljuju na Facebook-u i Instagramu a ne u Google pretrazi

Sve ovo možete raditi i sami, a možemo i mi raditi za vas.

Poslednji korak: Održavanje

Finiširali smo ceo proces, sajt je postao aktivan i doveo vam je nove klijente. Greška koja se tu pravi je da se sajt ostavi u izvornom stanju kako je napravljen.

Potrebno je konstantno dodavati novi sadržaj i biti konkurentan na internetu i tu ne mislim na cene nego mislim na sadržaj vašeg web sajta uvek trebate da ponudite više klijentima od drugih web sajtova a to se može postići samo redovnim održavanjem sajta.

odrzavanje

Dodavanje novog sadržaja na sajt možete raditi sami iz admin panela ili ga može programer direktno dodavati u kodu web sajta. Šta su prednosti i mane? Ukoliko hoćete sami da dodajete sadržaj inicijalna izrada web sajta koštaće vas dosta više jer web programer mora da isprogramira ceo sistem unosa novog sadržaja ali naknadno nećete imati trošak programera, a ako programer to radi onda će inicijalna cena biti manja ali ćete svaki put plaćati programera kada treba da se doda nešto na sajt.

Kolika je cena izrade web sajta?

Cena web sajta isključivo zavisi od kompleksnosti odnosno od vremena koje programeru treba da ispuni sve zahteve koje imate

Ukoliko želite reprezentativni web sajt gde ćete samo dati informacije o svojoj firmi, galeriju sa par slika i kontakt stranicu za to ćete izdvojiti oko 100 eura. Ako pored toga želite dodatne stranice, moderne animacije, neke formulare za prijavljivanje cena će eksponencijalno rasti. Najskuplji projekti od svih su automatizovane web aplikacije odnosno aplikacije koje podržavaju sitem registracije korisnika, ograničavaju ponašanje korisnika na osnovu njegove uloge, sistemi proizvoda sa kategorijama, filtriranjem i sortiranjem, automatizovano slanje emailova, sistem dodavanja u korpu i porudžbine za takve projekte ćete izdvojiti od 500 eura pa na više ponovo u zavisnosti od toga šta sve želite